There was an error in this gadget

gambaran hilusi

gambaran hilusi

Tuesday, October 27, 2009

Airmata seorang Nabi... kerana umat tercinta.

Hayatilah duhai teman....

Pagi itu, walaupun langit telah mulai menguning, burung-burung gurun enggan mengepakkan sayap. Pagi itu, Rasulullah dengan suara terbatas memberikan khutbah,

"Wahai umatku, kita semua ada dalam kekuasaan Allah dan cinta kasih-Nya. Maka taati dan bertakwalah kepada-Nya. Kuwariskan dua perkara pada kalian, Al Qur'an dan sunnahku. Barang siapa mencintai sunnahku, bererti mencintai aku dan kelak orang-orang yang mencintaiku, akan masuk syurga bersama-sama aku."

Khutbah singkat itu diakhiri dengan pandangan mata Rasulullah yang tenang dan penuh minat menatap sahabatnya satu persatu. Abu Bakar menatap mata itu dengan berkaca-kaca, Umar dadanya naik turun menahan nafas dan tangisnya. Usman menghela nafas panjang dan Ali menundukkan kepalanya dalam-dalam.Isyarat itu telah datang, saatnya sudah tiba.

"Rasulullah akan meninggalkan kita semua," keluh hati semua sahabat kala itu. Manusia tercinta itu, hampir selesai menunaikan tugasnya di dunia. Tanda-tanda itu semakin kuat, tatkala Ali dan Fadhal dengan cergas menangkap Rasulullah yang berkeadaan lemah dan goyah ketika turun dari mimbar. Disaat itu, kalau mampu, seluruh sahabat yang hadir di sana pasti akan menahan detik-detik berlalu.

Matahari kian tinggi, tapi pintu rumah Rasulullah masih tertutup. Sedang didalamnya, Rasulullah sedang terbaring lemah dengan keningnya yang berkeringat dan membasahi pelepah kurma yang menjadi alas tidurnya. Tiba-tiba dari luar pintu terdengar seorang yang berseru mengucapkan salam.

"Bolehkah saya masuk?" tanyanya. Tapi Fatimah tidak mengizinkannya masuk, "Maafkanlah, ayahku sedang demam," kata Fatimah yang membalikkan badan dan menutup pintu. Kemudian ia kembali menemani ayahnya yang ternyata sudah membuka mata dan bertanya pada Fatimah, "Siapakah itu wahai anakku?"
"Tak tahulah ayahku, orang sepertinya baru sekali ini aku melihatnya," tutur Fatimah lembut. Lalu, Rasulullah menatap puterinya itu dengan pandangan yang menggetarkan. Seolah-olah bahagian demi bahagian wajah anaknya itu hendak di kenang.
"Ketahuilah, dialah yang menghapuskan kenikmatan sementara, dialah yang memisahkan pertemuan di dunia.Dialah malakul maut," kata Rasulullah, Fatimah pun menahan ledakan tangisnya. Malaikat maut datang menghampiri,tapi Rasulullah menanyakan kenapa Jibril tidak ikut sama menyertainya.

Kemudian di panggillah Jibril yang sebelumnya sudah bersiap di atas langit dunia menyambut roh kekasih Allah dan penghulu dunia ini.
"Jibril, jelaskan apa hakku nanti di hadapan Allah?"
Tanya Rasululllah dengan suara yang amat lemah.
"Pintu-pintu langit telah terbuka, para malaikat telah menanti rohmu.Semua syurga terbuka lebar menanti kedatanganmu," kata Jibril.
Tapi itu ternyata tidak membuatkan Rasulullah lega, matanya masih penuh kecemasan. "Engkau tidak senang mendengar khabar ini?" Tanya Jibril lagi.
"Khabarkan kepadaku bagaimana nasib umatku kelak?" "Jangan khawatir, wahai Rasul Allah, aku pernah mendengar Allah berfirman kepadaku: 'Kuharamkan syurga bagi siapa saja, kecuali umat Muhammad telah berada di dalamnya," kata Jibril.

Detik-detik semakin dekat, saatnya Izrail melakukan tugas. Perlahan roh Rasulullah ditarik. Nampak seluruh tubuh Rasulullah bersimbah peluh, urat-urat lehernya menegang.
"Jibril, betapa sakit sakaratul maut ini."
Perlahan Rasulullah mengaduh. Fatimah terpejam, Ali yang disampingnya menunduk semakin dalam dan Jibril memalingkan muka.
"Jijikkah kau melihatku, hingga kau palingkan wajahmu Jibril?" Tanya Rasulullah pada Malaikat pengantar wahyu itu.
"Siapakah yang sanggup, melihat kekasih Allah direnggut ajal," kata Jibril.

Sebentar kemudian terdengar Rasulullah memekik, kerana sakit yang tidak tertahankan lagi. "Ya Allah, dahsyat nian maut ini, timpakan saja semua siksa maut ini kepadaku, jangan pada umatku." Badan Rasulullah mulai dingin, kaki dan dadanya sudah tidak bergerak lagi. Bibirnya bergetar seakan hendak membisikkan sesuatu, Ali segera mendekatkan telinganya. "Uushiikum bis shalati, wa maa malakat aimanuku, peliharalah shalat dan peliharalah orang-orang lemah di antaramu."

Di luar pintu tangis mulai terdengar bersahutan, sahabat saling berpelukan. Fatimah menutupkan tangan di wajahnya, dan Ali kembali mendekatkan telinganya ke bibir Rasulullah yang mulai kebiruan. "Ummatii,ummatii, ummatiii" - "Umatku, umatku, umatku"
Dan, berakhirlah hidup manusia mulia yang memberi sinaran itu.

Kini,mampukah kita mencintai baginda sebagaimana tulusnya cinta baginda kepada kita?

Allahumma sholli 'ala Muhammad wa baarik wa salim 'alaihi.

Selagi upaya, kuturuti ajarannya
Apa terdaya, ku amalkan sunnahnya
Rinduku padanya tiada terkira...

Saturday, October 24, 2009

. Buat peringatan untuk kita yang sentiasa 'sibuk'

Assalamualaikum warahmatullahiwabarakatuh,

Semua orang tahu bahawa kalau meninggalkan solat tu, adalah dosa besar, dan malahan lebih hina drpd khinzir.Betapa hinanya kita kalau meninggalkan solat spt yg dikisahkan pd zaman NabiMusa A.S.

Begini kisahnya... pada zaman Nabi Musa, ada seorang lelaki yg sudah berumahtangga tetapi tidak mempunyai anak. Lalu, terdetik dlm hati dia(nazar), "Kalau aku dpt anak, aku akan minum air kencing anjing hitam." Nak dijadikan cerita, Allah pun kurniakan isteri si lelaki tadi hamil dan melahirkan anak. Bila dah dpt anak, laki ni pun runsinglah... Dia dah nazar nak kena minum air kencing anjing hitam.Syariat pd zaman Nabi Musa berbeza dgn syariat yg turun utk umat Nabi Muhammad. kalau umat Nabi Muhammad, nazar benda yg haram, maka tak payah buat, tapi kena denda(dam) atau sedekah.. Tapi,kalau zaman Nabi Musa, brg siapa bernazar,
walaupun haram, tetap kena laksanakan nazar tu...Lalu, si lelaki yg dapat anak tu, dgn susah hatinya, pun pegilah bertemu dgn Nabi-Allah Musa. Dan menceritakan apa yg terjadi ke atas dirinya..Lalu, Nabi Musa menjawab bahawa lelaki tu tak payah minum air kencing anjing hitam, tapi akan minum air yg lebih hina dr air kencing anjing hitam. Nabi Musa perintahkan lelaki tersebut utk pergi menadah air yg jatuh dr bumbung rumah orang yg meninggalkan sembahyang dan minum air tu. lalu, lelaki tu pun senang hati,menjalankan apa yg diperintahkan oleh Nabi Musa tadi...Lihat.. betapa hinanya org yg meninggalkan solat, sampai dikatakan air yg
jatuh dr bumbung rumah dia, lebih hina dr air kencing anjing hitam... Itu baru air bumbung rumah, belum air tangan lagi...Menyentuh bab air tangan ni, selalu kita suka makan masakan ibu,isteri kita. Jadi, kepada muslimat sekalian, peliharalah solat, sbb kalau meninggalkan solat (kalau tak uzur), air tangan akan menitik ke dalam basuhan makanan, nasi, dsb.. anak-anak, suami pulak yg akan makan makanan yg dimasak. Takkan nak biarkan suami & anak2 gelap hati minum air tangan org tinggalkan solat.. tak gamakkan?
Tapi..lain pulak halnya dgn kita ni.. pagi petang..mamak!! teh tarik satu, roti canai satu.. ada pulak segelintir tukang masak yg tak solat.. kita pun makan bekas air tangan dia.. gelaplah hati kita.. sbb tu liat nak buat kerja2 yg baik.

so...beware dgn apa yg kita makan...betapa beratnya amalan solat ni, hatta Allah syariatkan solat kepada Nabi Muhammad melalui Isra' Mikraj, sedangkan kewajipan2 lain memadai diutus melalui Jibril a.s. Ketika saat Rasulullah nazak, sempat baginda berpesan kpd Saidina Ali (dan umat Islam) ,"As-solah as Solah wa mamalakat aimanukum." maknanya,"Solat, solat jgn sekali kamu abaikan dan peliharalah org2 yg lemah di bawah tanggunganmu." Jadi, sama2lah kita pelihara solat kita, dr segi zahir & batinnya,kerana amalan solatlah amalan yg mula2 akan ditimbang di neraca Mizan kelak...

SIAPA PALING KEJAM

Siapa Paling Kejam??


Tiga Orang sedang bertanding untuk melihat siapa yang paling kejam.

Lelaki yang pertama menyerang seorang perempuan dan memukulnya sehingga giginya patah, darah keluar daripada hidung dan telinga perempuan itu, dan akhirnya peremuan itu pengsan.

Dia perpusing menghadap dua lelaki dan berkata,

"Akulah orang yang paling kejam",

Lelaki kedua bangun dan merogol perempuan itu dan terus memukul perempuan itu sehingga perempuan itu mati. Dan dia berkata

"Ttidak ada siapa yang lebih kejam daripada aku".

Lelaki ketiga pula bangun dan senyum dan menjawab

"Akulah yang paling kejam, aku cuma berdiri dan melihat kekejaman kamu sedangkan perempuan ini adalah adik aku"

Perempuan itu adalah Iraq.
Lelaki pertama ialah Saddam.
Lelaki kedua adalah Negara Barat.
Lelaki ketiga pula ialah Umat Islam yang hanya berdiam diri dan lihat.

Tahniah kepada Umat Islam.



GAMBAR KENANGAN MABIMS



Diantara gambar2 yang dapat dipaparkan dalam blog ini...
Banyak yg dapat diambail dalam pgram ini..

Tuesday, October 20, 2009

Pertemuan Belia MABIMS 2009


Tangga 19-24,10,2009

Pertemuan Belia Mabims (Menteri agama Brunei indonesia malaysia singapura ) di Hotel Lembah Sarimas , Ciater Subang Jawa Barat, Indonesia..

Menghadiri pgrm ini ialah Wakil dari malaysia seramai 5 org. Wakil dari Indonesia 10 org, Wakil dari singapura 10 org, wakil dari brunei 10 org...

wakil dari UIN Jakarta 14 org, UIN G.Jati Bandung 8 org, UIN Sunan Yogyakarta 5 org, UIN syarif Qasyim Pekanbaru 2 org, IAIN Sunan Ampel Surabaya 5 org..

Tuesday, October 13, 2009

Raya di kedutaaan

Pengalaman Di Indonesia

Assalamualaikum,

apa khabar kwn2 di kudqi,sbnrnya otai x sempat nak update blog krn otai skrg brada di indonesia, hari ini otai nak cerita masa mula2 otai sampai hngga hari ni dgn ringkas..kalu nk crite semua trpaksa buat novel lah,

-barmula pada jam 7 pg di airport trg tngga 30.08.2009..

kami dgn rombngn seramai 33 orn dari kudqi dan 2 org pensyarah menaiki peswat air asia untk ke airport LCCT kuala lmpur,tapi kami trpaksa kelewatn krn ada seorng drpd rmbngan kami yg dtg lmbat,bilangnya mau salam satu kmpng dulu...pada jam 9pg kami smpai sne,,masa tu semua pakat sibuk nak siap barng...ada yg nak chet kad,ada pulak asyik call keluarga (awek kot)..tepat jam 2ptg kami beleps ke jakarta,masa dlm kapal adi peeee buat bodoh,,,ada ke dia kentut (memalukan org rusila)...kami smpai di jakarta tepat jam 4ptg wktu m'sia dan indon jam 3ptg.. sampai disana kami di smbut oleh pnjaga UIN (universitas islam negeri) kami dibawa ke uin, prjalanan ke uin makan masa slma 2jam krn jalan nya macet (jem) kami brbuka puasa di pejbt uin...pd mlm itu kami di bwa kw aspa (asrama) ,,kami fikir esok atau lusa nak ddkrumah sewa, tapi pd malam itu juga kami di hambat keluar dri aspa,ngomongnya klu kmu ngak au tinggl disini 1thun bisa keluar aja mlm ini...akhrnya kmi ambil kptsn kluar mlm itu jugk..

-pada tngga kemerdekaan malaysia...

pagi yg sejuk cmpur bau bakso,,kami terus ke universiti untk daftar mata kuliah krn 3 hari lagi kami mula bljr...kami ngak bisa lagi ngomog indon jd kami dibawa oleh faiz untk berurusan disini..kami berbuka dgn nasi uduk atau bakso ajeee...sedih sbb xdpt makan nasi mok wan pasar manir...

-pada tangga hari raya...

inilah hari yg paling sedih bg kami,krn kami tdk dpt nak beraya brsama ibu bapa dn kawan2 di kampng...pagi raya kami prgi menagih rindu di kedutaan malaysia,,,udah lma kami ngak mkn mknan malaysia....kami solat raya dan trus brgmbar disana...ramai jgk yg belum pulng ke kg.. kmi brkonsi pngalaman dgn kwn 2 dri luar universiti kami,,ramai yg ambil kedoktoran disisni..

-ringkas jee sbb dok ingat semua....

-pada tangga 12,10,2009

kami.................tnggu dismbng lagi yeeeeee,sbb malam doh esok ada kuliah...
There was an error in this gadget