There was an error in this gadget

gambaran hilusi

gambaran hilusi

Friday, March 19, 2010

muhasabah diri....



  • Suatu hari seorang bayi siap untuk dilahirkan ke
    dunia...

    Dia bertanya kepada Tuhan : "Para malaikat disini
    mengatakan bahawa besok Engkau akan mengirimkan saya
    kedunia, tetapi bagaimana cara saya hidup disana; saya
    begitu kecil dan lemah ?"

    Dan Tuhan menjawab: "Aku telah memilih satu malaikat
    untukmu. Ia akan menjaga dan mengasihimu ."

    Bayi bertanya lagi: "Tetapi disini; didalam syurga
    ini, apa yang saya lakukan hanyalah bernyanyi, bermain
    dan tertawa...Inikan sudah cukup bagi saya untuk
    berbahagia."

    "Malaikatmu akan bernyanyi dan tersenyum untukmu
    setiap hari. Dan kamu akan merasakan kehangatan
    cintanya dan menjadi lebih berbahagia"

    "Dan bagaimana bisa saya mengerti disaat orang-orang
    berbicara kepada saya jika saya tidak mengerti bahasa
    mereka ?" "Malaikatmu akan berbicara kepadamu dengan
    bahasa yang paling indah yang pernah kamu dengar; dan
    dengan penuh kesabaran dan perhatian. Dia akan
    mengajar kepadamu cara berbicara."

    "Dan apa yang akan saya lakukan saat saya ingin
    berbicara kepadaMu ?" "Malaikatmu akan mengajarkan
    bagaimana cara kamu berdoa"

    "Saya mendengar bahawa di Bumi banyak orang jahat.
    Siapa yang akan melindungi saya ?" "Malaikatmu akan
    melindungimu; walaupun hal tersebut mungkin akan
    mengancam jiwanya" "Tapi, saya pasti akan merasa sedih
    kerana tidak melihatMu lagi"

    "Malaikatmu akan menceritakan kepadamu tentang Aku,
    dan akan mengajarkan bagaimana agar kamu bisa kembali
    kepadaKu; walaupun sesungguhnya Aku akan sentiasa
    disisimu"

    Disaat itu, Syurga begitu tenang dan heningnya
    sehingga suara dari Bumi dapat terdengar, dan sang
    bayi bertanya perlahan : "Tuhan, jika saya harus pergi
    sekarang, bisakah Kamu memberitahuku nama malaikat
    tersebut?"

    "Kamu akan memanggil malaikatmu itu: " IBU "

    Ingatlah sentiasa kasih sayang dan pengorbanan ibu.
    Berbakti, berdoa dan cintailah dia sepanjang masa.....
    Dialah sesatunya harta yang tiada galang gantinya
    dunia akhirat....

    Dan untuk para ibu, ingatlah kisah ini dikala kamu
    hilang sabar dengan karenah anak-anak yang sedang
    membesar...sesungguhnya Syurga itu dibawah telapak
    kakimu...


    Sucikanlah 4 hal dengan 4 perkara :
    "Wajahmu dengan linangan air mata keinsafan"
    "Lidahmu basah dengan berzikir kepada Penciptamu"
    "Hatimu takut dan gementar kepada kehebatan Rabbmu"
    ...dan dosa-dosa yang silam di sulami dengan taubat
    kepada Dzat yang Memiliki mu."

Sunday, March 14, 2010

Cinta Ukasyah untuk Muhammad Rasul


Hanya gambar saje2..

Dalam satu kesempatan usai shalat berjamaah di masjid, Rasulullah yang baru sembuh dari sakit berdiri di depan jamaahnya dan berkata, “Duhai sahabat, kalian tahu umurku tak akan lagi panjang, Siapakah di antara kalian yang pernah merasa teraniaya oleh si lemah ini? bangkitlah sekarang untuk mengambil kisas, jangan kau tunggu hingga kiamat menjelang, karena sekarang itu lebih baik”. Semua yang hadir terdiam, semua mata menatap lekat Nabi yang terlihat lemah. Tak akan pernah ada dalam benak mereka perilaku Nabi yang terlihat janggal. Apapun yang dilakukan Nabi, selalu saja indah. Segala hal yang diperintahkannya, selalu membuihkan bening saripati cinta. Tak akan rela sampai kapanpun, ada yang menyentuhnya meski hanya secuil jari kaki. Apapun akan digadaikan untuk membela Al-Musthafa.

Melihat semua terdiam, Nabi mengulangi lagi ucapannya, kali ini suaranya terdengar lebih keras. Masih saja para sahabat duduk tenang. Hingga ucapan yang ketiga kali, seorang laki-laki berdiri menuju Nabi. Dialah ‘Ukasyah Ibnu Muhsin. “Ya Rasul Allah, dulu aku pernah bersamamu di perang Badar. Untaku dan untamu berdampingan, dan aku pun menghampirimu agar dapat menciummu, duhai kekasih Allah, saat itu engkau melecutkan cambuk kepada untamu agar dapat berjalan lebih cepat, namun sesungguhnya engkau memukul lambung samping ku” ucap ‘Ukasyah.

Mendengar ini Nabi pun menyuruh Bilal mengambil cambuk di rumah putrinya, Fatimah. Tampak keengganan menggelayuti Bilal, langkahnya terayun begitu berat, ingin sekali ia menolak perintah tersebut. Ia tidak ingin cambuk yang dibawanya itu melecut tubuh Nabi yang baru saja sembuh.

Abu Bakar dan Umar bin Khattab maju ke depan dan berkata kepada Ukasyah, “Deralah kami sesukamu, pilihlah bagian mana saja yang kau inginkan. Jangan sekali-kali kau pukul Rasul…” Namun Rasulullah meminta keduanya duduk kembali dan membiarkan Ukasyah melanjutkan. Begitu pun ketika Ali bin Abi Thalib berdiri dan mengajukan dirinya untuk dikisas menggantikan baginda Nabi.

Ketika Rasulullah membuka gamisnya, maka terlihatlah tubuh indah nan mulia milik lelaki pilihan itu. Saat itulah Ukasyah membuang cambuk di tangannya dan melompat memeluk tubuh mulia itu. “Siapakah yang sampai hati mengkisas manusia indah sepertimu. Aku hanya berharap tubuhku melekat dengan tubuhmu hingga Allah dengan keistimewaan ini menjagaku dari sentuhan api neraka”. Dengan tersenyum, Nabi berkata: “Ketahuilah duhai manusia, siapa yang ingin melihat penduduk surga, maka lihatlah pribadi lelaki ini”. Ukasyah langsung tersungkur dan bersujud memuji Allah…

Friday, March 12, 2010

aktiviti sem genap nii


di malam kesenian dan kebudayaan bersama rais yatim di jakarta

tunggu bus,tp bus mogok,jd mcm nilah..

zailani mmg kuat membaca..kat tepi dia tu ada duan..tp gambar xleh nak tayang,sbb xpakai baju..

presiden bersama rakyat..lepak tunggu angkut..

dalam kelas untuk sem nii


berada di bookfear,senayang,jakarta

Bermula semester baru (Genap)


Otai sampai ke indon ni pada tanggal 27hb 2,2o1o..masa tu rasa nk blik semula..boring sngt, mujurlah masa tu ada kwn datang dri trg ikut untuk buat traver..jadi otai pun bwk lah ketempat yg best kat sni..tempat2 yg otai dapat bwk xbnyk sbb dia ddk 4 hari je..

hari pertama 28,2, otai bwk dia ke tanah abang,tmpat ni mmg best untuk yg kuat shoping,sbb brg kat sni murah sngat2.. pastu kita org gi ke monas ( tugu utama yg diperbuat dari emas ) terus ke istiqlal ( masjid terbesar di asia) .pastu ke blok M,kat sni baju dan kasut sukan mmg murah.

hari kedua 29,2, otai bwk ke bandung..dgr saje bandung mesti best..tempt prtama otai bwk melawat tempat air panas,air panas ni di prbuat dari lava gunung berapi....mcm2 game ada kat dalam..nk main apa pun ada kat situ.pastu naik ke tangkubang perahu ( kawah gunung berapai) tempt ni sejuk sngt..malam tu kita melawat chaieter ( tempat barang kulit ) kat sini kasut kulit mmg murah..



hari ketiga 30,2, oatai bwk ke taman mini ( besar tp nma je mini) dalam ni ada replika dan juga budaya kehidupan seluruh indonesia...dari pagi sampai ptg x hbs lagi pusing..

hari keempat dia blik lah..huhuhu..sbb otai dah mula kuliah pagi tu..sem ni otai kene ambil 9 mata kuliah..dh lah yg susah2..diantara mata kuliah nya ialah hukum acara pidana,metode hukum,hukum administrasi negara,hukum politik indonesia...

otai terpaksa bekorban sikit untuk masa depan..alhamdulillah semester lepas lulus semua... harap2 semester ini pun lulus semua amin..

Kerja yg otai buat masa cuti

inilah tempat bermulanya penulisan skripsi otai..

ayah pin nama dibgi,tapi sesatnya kalah khohar..huhuhu...bnyak cerita yg nak otai kene uraikan didlm tajuk nii..tp otai xleh nk letak kt sni..sbb ini juduk tesis otai..otai gi sendiri tngk mcm mne tmpat itu telah diambil tindakan oleh kerajaan trengganu..tp masalahnya ayah pin sendiri tak jumpa lagi..dari maklumat yg dipercayaii,ayah pin berada di selatan thai.masa tu otai gi dgn napi,faris,dan eri pulau manis..



There was an error in this gadget